Wandeling van de maand

26 jun. 2024 09:45 - 16:00
Locatie
Bouisse

Etappe 1 - Neem vanaf het meer de D 70 richting het dorp voor een paar meter.

Stap 2 - Bij de Calvarieberg neemt u het pad naar rechts en komt u bij de stèle die het begin markeert. Sla linksaf het pad op (cairn 1) omzoomd met buxus (daterend uit de Kelten). Passeer de verwoeste schaapskooi (cairn 2) (negentiende eeuw, het werd gebruikt als een tijdelijke habitat voor mens en dier). Om in een weiland tevoorschijn te komen.

Stap 3 - Sla linksaf en bereik de bergkam door de weilanden. Aan de overkant staat de Milobre de Bouisse (878 m). Wandeling langs de bergkam (cairn 3), (uitzicht op het Mouthoumet-massief, de Orbieu-vallei en de Berlès-piek die Salza domineert; de landbouwgrond schetst twee soorten landschap: open velden of siada's - het armste land - en omheinde velden gescheiden door struikachtige hagen van hazelnoot-, sleedoorn- en meidoornbomen). (cairn 4). Daal af tot aan het hek, steek de chicane over en vervolg het pad (west).

Stap 4 - Neem de D 70 aan de linkerkant gedurende 80 m en het pad aan de rechterkant. Op het kruispunt (cairn 5) gaat u verder naar links in de richting van het dorp met zijn huizen op het zuiden op rotspartijen. en eindigen op het centrale plein (Cairn 6).

Stap 5 - Neem de straat aan de rechterkant, de tweede straat aan de linkerkant en steek een oude "ferratjal" over (goed land gereserveerd voor gewassen). Aan het einde van de straat slaat u linksaf, dan rechtsaf de D 70 op en gaat u richting de uitgang van het dorp (daar ontspringt een beek hoger in de leisteen, om iets verderop in Montjoi weer te verschijnen) (cairn 7). Vervolg de weg (cairn 8) naar links (een groot veld binnen de dorpsmuren, genaamd L'Horte, is de voormalige moestuin van de heer van Bouïsse; in de buurt van het washuis, fontein voor het gebruik van "mensen en dieren"). Neem de D 70, keer terug naar het meer.

Organisatie: Wim van der Laan  wimvanderlaan58@me.com
Aanmelden via de knop tickets bestellen. Eenmaal aangemeld kunt u zich altijd ook weer afmelden.
Als NVLR lid dient u eerst in te loggen om uzelf aan te melden. Krijgt u de melding dat uw account niet geactiveerd is, stuur dan een e-mail naar website@nvlr.eu